Trip to Romania, personalized premium services for foreign tourists
Cu o experiență de peste 4 ani în domeniul turismului, Raluca este o prezență extrem de plăcută și o fire creativă. Mi-a marturisit ca îşi ia energia din satisfacţia de a vedea rezultatele bune ale muncii ei si asa s-a nascut Trip to Romania, o afacere axată pe oferirea de servicii premium personalizate turiştilor străini care vizitează sau vor să viziteze România, începând cu transport, concierge, organizare evenimente, tururi culturale de vizitare şi altele.
Elegantine.ro: Ce înseamnă succesul pentru antreprenorul Raluca Mureşan?
R.M..: Succesul pentru mine înseamnă să aduc satisfacţie clienţilor care apelează la serviciile mele, să îi văd mulţumiţi şi cu zâmbetul pe buze şi să simt că mi-am făcut treaba bine, cu profesionalism şi pasiune, totodată.
Elegantine.ro: Care sunt principiile şi valorile după care te ghidezi în business?
R.M..: Mă gândesc întâi la cum pot oferi ce e mai bun, cum pot ajunge la un grad cât mai mare de satisfacţie a clientului, prin servicii de foarte bună calitate. Valori precum onestitate, implicare, punctualitate şi seriozitate mă ghidează şi în viaţa profesională şi în cea personală.
Elegantine.ro: Ne poţi descrie pe scurt, în ce constă business-ul tău ţi care sunt cele mai mari provocări în domeniul în care activezi?
R.M..: Business-ul meu este axat pe oferirea de servicii premium personalizate turiştilor străini care vizitează sau vor să viziteze România, începând cu transport, concierge, organizare evenimente, tururi culturale de vizitare şi altele. Domeniul turismului este unul în dezvoltare şi provocări sunt la fiecare pas: de la o promovare cât mai eficientă, până la formarea unei echipe şi satisfacerea clienţilor. Atunci când activezi în sectorul serviciilor, viteza cu care se succed lucrurile aduce cu sine diferite provocări cărora trebuie să le faci faţă cu brio, imediat.
Elegantine.ro: Ca în orice alt domeniu şi inspiraţia are o limită. Cum îţi cultivi tu inspiraţia pentru domeniul tău?
R.M..: Mă inspiră enorm oamenii cu care intru în contact zilnic, căci am norocul să cunosc oameni extrem de diferiţi, din ţări, culturi şi medii diferite. A fi în stare să rezonez cu ei, să le pot oferi informaţiile care le stârnesc curiozitatea şi să le prezint chestiuni despre ţara mea este ceea ce mă inspiră să continui în acest domeniu şi să performez.
Elegantine.ro: Cum ţi-a venit ideea să-ţi deschizi propria afacere?
R.M..: După 4 ani ani de muncă şi studii în turism, atât în ţara cât şi în străinătate, am simţit că vreau mai mult şi am găsit în mine curanjul de a face acest pas: să continui pe cont propriu şi să fac mai mult: să am o echipă pe care să o coordonez, să ofer servicii integrate, să mă ocup de toate aspectele, de la creare de logo şi branding, până la vânzare, comunicare directă cu clienţii şi chiar realizarea tururilor, a evenimentelor de câte ori îmi permite timpul. Acest curaj de care vorbesc a venit după nişte experienţe în străinătate, care mi-au arătat şi alte modele de lucru sau de business şi care m-au împins efectiv să îmi doresc să evoluez în domeniul care mă pasionează şi care îmi aduce satisfacţii de ceva vreme, deja.
Elegantine.ro: De unde ai făcut rost de bani pentru început şi câţi bani ţi-au trebuit ca să începi?
R.M..: Banii investiţi în Trip to România au fost puţini, concret este vorba de 500 de euro alocaţi site-ului şi cam 150 de euro pentru acces la nişte canale specifice de promovare. Practic, cam un salariu câştigat într-o lună, într-o companie din Bucureşti. Dar asta nu înseamnă că orice are, în acest moment, ~650 euro, îşi poate deschide un business ca al meu şi poate avea aceeaşi traiectorie şi acelaşi succes. Investiţia care nu are legătură cu banii a fost în mine, în (viitorul) mediul de afaceri, în studii, în networking, experienţa cu clienţii şi munca efectivă: în 4 ani de activitate – ca ghid de turism, ca responsabil customer service, ca agent de rezervări, ca ghid însoţitor, translator, organizator de evenimente – am învăţat cum trebuie să te comporţi, să vorbeşti, cum negociezi, fie că am fost în Bucureşti, New York, Spania sau Germania. Dincolo de asta, studiile mele, cursurile de limbi străine, de dezvoltare personală şi managementul relaţiei cu clienţii au avut nişte costuri mult mai mari şi pe o perioadă mult mai îndelungată decât investiţia în bani.
Elegantine.ro: Lucrezi mai mult de când ai propria firmă faţă de cum lucrai când erai angajat?
R.M..: Am 24 de ani şi de 6 ani lucrez full-time şi aproape tot timpul am avut două joburi. Sunt un al muncii, pasionat şi care îşi ia energia din satisfacţia de a vedea rezultatele bune ale muncii mele. Când eram angajată, aveam task-uri clare, aveam ţinte de atins, ştiam că trebuie să fac x, y, z lucruri ca să ajung unde mi se cerea. Acum am libertatea şi flexibilitatea de a-mi decide când şi cum fac anumite activităţi, dar nu mai am o listă de task-uri. Asta însemna că trebuie să am o vedere de ansamblu, să fiu atentă la fiecare detaliu şi să fac totul foarte bine. Este mai multă muncă, evident, dar şi satisfacţiile sunt mai mari.
Elegantine.ro: Eşti mai motivată?
R.M..: Da, fără îndoială.
Elegantine.ro: Cum simţi concurenţa, te afectează?
R.M..: Concurenţa exista în fiecare domeniu şi consider că asta îl face dinamic. La fel şi în turismul de incoming, cel pe care îl practic eu, există şi va continua să crească. Însă nu mă afectează, ci mă face să caut resurse şi soluţii să ofer servicii cât mai bune. Şi pentru că domeniul nu este atât de dezvoltat încă, se întâmplă să ne şi ajutăm reciproc, când e nevoie.
Elegantine.ro: Ce dorinţe ai de la anul 2015?
R.M..: De la 2015 îmi doresc cât mai multă muncă. Mă aştept la un număr şi mai mare de turişti, preconizez o creştere cu cel puţin 10% faţă de anul 2014, iar în ceea ce priveşte Trip to România, serviciile pe care le ofer se vor contura şi mai bine pe segmente principale, împărţire care mă va ajuta să fiu şi mai nisata, asta însemnând servicii şi mai personalizate. De asemenea, voi pune accentul pe mai mult brandingul personal în anul care urmează.