Nimeni nu stă nici când stă

O discuţie cu Ioannis Stamatogiannis, arhitect şi proprietarul restaurantului cu specific grecesc “Tortuga”, este în primul rând, o lecţie de viaţă şi abia apoi o lecţie de business. E drept că unii se pricep mai bine la anumite lucruri decât alţii, dar când vine vorba de antreprenoriat, nu contează naţionalitatea, susţine el, ci flerul. Iar flerul înseamnă intuiţie, căutare, pragmatism şi originalitate: să vinzi pahare când ceilalţi cumpără paie.

 

Arhitectura pasiunii

Este architect de peste 20 de ani, a venit în România la studii şi a rămas aici. Zâmbeşte când îşi aminteşte de primele cluburi cu specific grecesc de după revoluţie şi de vacanţele în Grecia în care lucra ca barman. În 2008 a decis să-şi exploateze pasiunea pentru gătit şi gusturi deschizând restaurantul Tortuga. În 2010, după doi ani şi 200.000 euro investiţi, uşile s-au deschis pentru primii clienţi. În plină criză financiară, imobiliarele pică, dar oamenii continuă să mănânce.

“Sunt un om legat de tradiţie, în plus, nu m-am văzut niciodată ca antreprenor, ci ca arhitect”. Gândindu-se la ce a însemnat naşterea acestui proiect şi la dificultăţile de care se izbesc tinerii antreprenori, consideră că birocraţia există, dar nu închide uşi. Ne reîntoarcem la flerul de care vorbea şi care îţi dă răspunsurile despre cum trebuie să pui problema, când şi în ce măsură zâmbeşti şi cât de important e să fii un om receptiv.

 

Luxul: nu-ţi trebuie, dar îl vrei

Ioannis vorbeşte despre lux ca despre o treaptă superioară celei pe care te găseşti. Singurul imperativ este că omul trebuie să ştie la ce nivel se află: “Este simplu să cobori dintr-un Mercedes şi să te străduieşti să creezi o altă impresie, când în sinea ta te gândeşti la datoriile pe care le-ai acumulat”. Luxul este un termen relativ, fiecare dintre noi îi dă o altă valoare, în funcţie de mediul în care trăieşte şi aşteptările pe care le are. Se prea poate ca în anumite circumstanţe, să-ţi permiţi luxul, dar să nu fie de tine. Cu toate acestea, fiecare om aspiră la ceva mai bun, la ceea ce nu are, la ceea ce nu este, iar piaţa de lux autohtonă nu este susţinută neapărat de oamenii care îşi permit, ci de pasionaţi, cei care fac economii şi sacrificii din respect pentru calitatea, istoria şi ceea ce înseamnă produsul respectiv. Ei sunt adevăraţii cunoscători şi consumatori de lux.tortuga

 

Un plan despre tine, nu de afaceri

Pentru cei care sunt la început de drum, indiferent de domeniu, proprietarul restaurantului Tortuga insistă pe realizarea şi asumarea unui plan. Nu de afaceri, ci de viitor, o viziune asupra lor înşişi, pe baza căreia pot crea coloana vertebrală a proiectului. Respectul faţă de sine aduce respect faţă de toată lumea şi este un alt element esenţial, alături de seriozitatea faţă de acţiuni şi de cei din jur.

“Lumea acuză mereu: X stă la birou, nu face nimic şi îi vin banii. Dar lumea nu se gândeşte cât  a muncit X înainte de a sta la birou, că a crea un sistem este mult mai dificil decât o muncă fizică”. Şi, vorbind despre muncă, Ioannis Stamatogiannis ştie că succesul înseamnă muncă şi noroc. Împreună.

t3

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *