Ioana Prândurel, despre consecvență și datoria de a fi autentic

„Este foarte bine ca, din când în când, să te lovești cu capul de asfalt, s-ar putea să îți aduni mai bine creierii și să știi ce ai de făcut” mărturisește Ioana Prândurel, omul de comunicare ce crede în puterea revelatoare a timpului, în simbioza formă-fond și, nu în ultimul rând, în autenticitate ca element esențial în transmiterea mesajelor. După lungi ani petrecuți în mediul corporatist, în care a putut acumula și diseca informațiile comune din companiile pentru care a lucrat, astăzi construiește strategii de comunicare pentru identități complexe sub brand-ul Prândurel.

5IP

   Oameni pentru brand-uri

 Ioana este una dintre puținele persoane care știu că nu poți crea o primă impresie de două ori. Când vine vorba de brand-uri și companii, asta se traduce în bani, în reușita sau eșecul ce vin odată cu recunoașterea sau lipsa acesteia. „Dacă o companie nu are o personalitate bine definită, este ca un om care nu știe cine este, ce caută, ce vrea. De asemenea, dacă nu are o identitate vizuală, este ca un om dezbrăcat. Pentru mine, brand-urile pot fi comparate cu oamenii”.

Cu un soi de regret pe care îl poartă în voce, crede că relațiile publice pe piața autohtonă, reprezintă un concept devalorizat de confuzia între oameni care au expertiza și oameni care au doar relații. Strategia de comunicare nu poate lipsi din activitatea ce deservește un brand. Fără plan, comunicarea e haotică și deseori inutilă. „Cred că există o cultură a imaginii în România, să ne gândim la perioada interbelică, de pildă. cred că oamenii sunt conștienți de importanța acesteia, dar comunismul a castrat cumva domeniul, prin uniformizare și promovarea greșită a ideii de egalitate. Astăzi, din aceleași motive, încercăm cu efort să ieșim din anonimat”.

4IP

  Criticul avizat al autenticității

 Iar dacă anonimatul nu ne place și dorim să fim cineva, Ioana Prândurel ne sfătuiește să fim noi și nu altcineva. Pentru că artificialul se simte. E o fraudă atât la nivel personal, cât și la adresa celor din jur. „În construirea unei imagini, consecvența contează cel mai mult. Și nu poți fi consecvent dacă nu ești sincer sau dacă nu te simți confortabil cu mesajele transmise. Poți minți o dată, de două ori, dar la un moment dat, publicul te simte”. Dacă în artă, cinematografie, muzică avem ochi și urechi specializate în analiza operelor, când vine vorba de relații publice, însuși spectatorul este criticul avizat să aprobe sau să refuze un produs. Iar autenticitatea este criteriul fundamental care stă la bază acestei selecții.

 Mai mult, Prândurel. Strategy. Communication. Care le propune clienților săi, împreună cu echipa de creativi cu care lucrează, workshop-uri menite să releve personalitatea brand-urilor pentru ca, împreună, să decidă ce formă vor da fondului descoperit. „Calitatea serviciilor, comportamentul clientului sunt lucruri esențiale ce țin de conținut. În spatele unei identități vizuale care atrage, elementele amintite constituie osatura companiei”.

 Una dintre lecțiile pe care le-am desprins din discuția cu Ioana este legată de responsabilitate și datorie morală. „Trebuie să dai înapoi, fie că ești un brand mic sau unul foarte mare,  e important să ajuți alți oameni. Ține tot de fond”.

Despre bine și rău 

A construit o afacere cu lucruri prețioase, intangibile, dar cât se poate de reale. O afacere cu identități, în care împrumutul sau falsificarea nu reprezintă opțiuni viabile. Și cum nu poți vorbi despre valoare dacă tu însuți nu crezi în ea, Ioana Prândurel a adunat în jurul sau oameni pentru care transparența, onestitatea, disciplina și grijă față de celălalt sunt esența muncii lor. „O bursă de un an de zile în domeniul jurnalismului m-a învățat, de fapt, ce înseamnă etica. Cred că practica nu poate funcționa fără etică, fără principii, fără să îți pese de ce este bine și ce este rău. Nu trăiesc pe un nor roz, cunosc zi de zi oameni care nu funcționează în virtutea valorilor în care eu cred. Cu ei nu doresc să am de-a face. În rest, am învățat să nu judec, de exemplu, e vizibil când un om este eminamente pragmatic. Având în vedere că vorbim de relații de afaceri, important e să ne înțelegem.”

Vorbind despre bine și rău, ajungem și la greșelile pe care companiile și oamenii le fac, una dintre cele mai des întâlnite  fiind analiza obsesivă a concurenței. Traducând printr-o metaforă la îndemână, capra vecinului nu-ți tine de foame, pentru că reperele ce contribuie la dezvoltarea și evoluția organizației nu se găsesc în exterior, ci în istoricul, tradiția și capitalul uman al firmei.

 7IP

Uneltele realității

Deși constituția, timbrul vocii, trăsăturile fizice și calmul ce o caracterizează, îi dau tinerei antreprenoare  aerul unei alte lumi, Ioana Prândurel este puternic ancorată în realitatea vremurilor noastre și consideră că evoluția noilor media a propus o diversificare a canalelor prin care specialiștii în comunicare își pot transmite mesajele. „ Nu militez pentru prezența tuturor brand-urilor în social media. Trebuie văzut dacă are sau nu sens crearea unui cont și în ce măsură, pe ce canale, datoria omului de comunicare este să înțeleagă și să se adapteze nevoilor reale ale clienților. Dacă vorbim strict de oamenii din spatele afacerilor, cred că este foarte bine să aibă un cont personal în social media, să experimenteze. Până la urmă, vorbim de imagini, o unealtă care spune foarte multe”.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *