Anda Roman şi atelierul luxului reţinut

Magie, dăruinţa şi pasiune. Atelier Anda Roman înseamnă trup şi suflet, pământ şi cer, apă şi aer. Începuturile sunt clasice, pe ritmuri de jazz, într-o vilă veche, cu miros de ambră, patchouli, lemn vechi, ţesături de in, cânepa şi  cafea proaspătă.

Povestea începe pe strada Grigore Alexandrescu, undeva în centrul capitalei, unde prima dată se remarcă o curte frumoasă şi îngrijită, care vara şi primăvara este verde şi pastelată, toamna- arămie şi iarna, acoperită cu o mătase de argint. Însă adevărata emoţie începe atunci când treci pragul “atelierului”. Nu vă împărtăşesc mai multe, căci sunt sigură că emoţia din glasul Andei atunci când vorbeşte despre atelierul ei va ajunge şi la dumneavoastră prin intermediul rândurilor ce urmează.

anda roman

Elegantine.ro: Cum începe povestea locului magic, Atelier Anda Roman?

Anda Roman: Concept store-ul s-a născut acum opt ani. Într- o vară. Era în mintea mea de ceva vreme. Cum nu cunoşteam termenul de concept store pe atunci, am imaginat un magazin care să simuleze o casă locuită, care urma să ofere “tot ce îmi place mie”. O vilă veche, frumos restaurată, care mirosea a ambră şi a patchouli, a lemn vechi, ţesături de in şi cânepa şi  cafea proaspătă, unde ascultam jazz şi reinventam piese de mobilier vechi şi unde le dădeam o a doua identitate, total diferită şi neaşteptată faţă de cea iniţială. Vindeam aceste piese, alături de piese noi, produse în România, într-o fabrică, unde o doamnă foarte drăguţă, care cred că mă simpatiza, mai făcea câteva piese pentru noi, cu tratarea lemnului aşa cum îmi doream eu.  Cu siguranţă mă simpatiza, pentru că ei pe vremea aceea aveau comenzi serioase pentru export, aşa că o piesă, două, trei nu însemna mai nimic pentru ei.
Aveam ceramică, bijuterii, teatre de păpuşi pictate la noi în atelier, jucării, mobilier miniatural pentru copii, săpunuri, caiete superbe. Făceam şi mărgele. Am învăţat de la mama unei prietene, doamna Reli, o adevărată artistă.  Învăţasem de la ea această tehnică de deşirare a mărgelelor vechi şi de recompunere a lor în ceva total nou, spectaculos.  Foloseam tot felul de mărgele vechi, elemente de argint vintage.  Ieşea “o nebunie”.  Povestind, realizez că am pierdut mult din asta.  Astăzi nu îmi mai găsesc timp pentru creaţie. Acum, chiar acum realizez că este ceva pe care l-aş vrea înapoi.  Îmi aduc aminte că făceam veritabile excursii de recunoaştere, căutare şi selectare a mărgelelor. Vorbeam aceeaşi limbă, puteam să stăm şi 3 ore într-un magazin de antichităţi şi să vorbim numai despre pietre semipreţioase sau despre cine ştie ce mărgea lucrată într- un fel anume.

Elegantine.ro: Cum ţi-ai selectat piaţa?

Anda Roman:  Am făcut cum am simţit. Nu m-am bazat pe niciun studiu de piaţă sau alte analize. Am făcut ce am crezut că mi-ar plăcea mie să văd şi să simt într-un magazin mai special.

 

Elegantine.ro: Cu ce capital ai început?

Anda Roman: Am început cu o investiţie iniţială în jur de 200.000 de euro, cu obiecte vechi recuperate şi reinventate, amestecate cu piese făcute în România. De altfel, dacă şi când putem, mai lucrăm şi astăzi cu fabrici şi ateliere din România. Deşi există încă o preconcepţie că tot ce vine din străinătate e mai bun şi tot ce are un iz străin e mai bun decât ceva românesc, eu cred că suntem foarte buni la asta.

Elegantine.ro: Ce te-a determinat să investeşti în acest domeniu?

Anda Roman: Eu cred că fiecare are ceva de făcut aici, pe pământ. E bine să ne ascultăm vocea inimii.  Adică, undeva, în structurile noastre intime ştim cu toţii ce avem de făcut, doar că din când în când lăsăm societatea sau familia sau cine ştie pe cine mai investim cu autoritate, să ne direcţioneze pe alte căi. Aşadar, dragostea pentru ceea ce fac a fost factorul determinant. Ştiu că sună oarecum clişeic, însă dacă am face toţi ce ne place foarte mult, lumea ar arăta cu totul altfel.

Elegantine.ro: Ce factor a predominat în viaţa ta profesională?

Anda Roman: Cred că predominantă a fost pasiunea mea pentru design şi tot ce înseamnă frumos.  Uneori mă consumă, recunosc, este un fel de dependenţă.

Elegantine.ro: Ce dificultăţi ai întâmpinat pe acest drum?

Anda Roman: Cred că una dintre dificultăţi este că uneori simt că trebuie să mă lupt.  Nu-mi place să mă lupt, însă uneori asta trebuie să fac, ca să fim acolo unde vreau eu.  Uneori furnizorii noştri sunt neserioşi şi trimit alte obiecte decât cele comandate, sau întârzie comenzile, alte ori oamenii cu care lucram o mai fuşeresc şi trebuie să îi controlezi şi să le întorci lucrarea înapoi.  Sunt tot felul de variabile în munca aceasta pe care nu le pot controla. Nu ţin de noi. Ne bazăm pe cuvântul unui partener extern uneori şi asta ne face vulnerabili. Asta mi se pare dificil. Să mă lupt pentru clienţii mei.

catsElegantine.ro: Cum alegi piesele existente în concept store-ul tău?

Anda Roman:  Procesul de selecţie este continuu. Nu cred că mă rup definitiv de asta. Nici noaptea.  Îmi vin idei şi când dorm. Avem o serie de furnizori de antichităţi cu care lucram de ceva vreme. O sursă importantă sunt târgurile. Maison et objet este unul din cele mai importante târguri. Cel puţin o dată pe an sunt la Paris.  Apoi mai fac cercetări, căutări. De câte ori găsesc ceva care mă inspiră, caut furnizorul.  Selecţia o fac bazandu- mă pe un singur criteriu: să îmi placă foarte tare.

Elegantine.ro: Care este cel mai mare risc pe care ţi l-ai asumat ca om de afaceri?

Anda Roman:  Cel mai mare risc asumat ca om de afaceri, este acela că într-o zi poate trebuie să închizi magazinul, că nu se mai poate autosusţine. Mulţi din furnizorii noştri din Italia sau Franţa, îmi povestesc că lucrurile nu sunt deloc roz acolo.  Sunt magazine care fac tot ce pot doar ca să poată rămâne în spaţiul respectiv, adică se zbat ca să îşi acopere cheltuielile de bază. Astfel de spaţii vin cu cheltuieli mari, care desigur nu se traduc decât intr- o atmosferă foarte frumoasă la prima vedere. Lumânări parfumate, flori proaspete, cafea bună, o anumită calitate de hârtie, pungi de calitate, etc.  Toate acestea au un preţ.  Riscul cel mai mare pe care eu mi l-am asumat, însă, este  ca oamenii (vorbesc de o proporţie mare, sau încă mare) nu sunt pregătiţi  să consume ceea ce noi le oferim. Mulţi încă sunt în goană după ceea ce ei cred că este un marker social. Adică un nume de brand de care ştie toată lumea (care uneori nici nu are tradiţie în producţia de mobilier), dar care pentru că sună a megabrand le dă lor un fel de garanţie că fac parte din înalta societate.  Eu înţeleg fenomenul şi nu vreau să mă adaptez lui. Eu vreau să rămân eu însămi, promotoarea unui lux reţinut , sofisticat şi subtil, care foloseşte brandurile, nu se lasa folosit de ele. Pentru mine luxul înseamnă un obiect foarte bine  realizat, înseamnă idee bună, înseamnă simţul umorului, un dialog al obiectelor de stiluri şi texturi diferite (cu atât mai greu de realizat).

Elegantine.ro: Orice om de afaceri deţine o serie de calităţi înnăscute. Care crezi că sunt acestea în cazul tău?

Anda Roman: Cred că principala mea calitate este intuiţia şi deschiderea spre a  urma aceasta intuiţie. Cred că am şi o doză mare de creativitate. Ar mai fi o calitate  aceea că iubesc oamenii din echipa mea. Nu am un program care îmi impune să fac asta. Aşa s-a întâmplat. Dezvolt un anume tip de relaţie cu ei, cu fiecare altfel, că sunt toţi diferiţi. Mă gândesc la ei ca la a doua mea familie. Ne leagă nişte fire invizibile. Cu siguranţă nu am ajuns întâmplător împreună. Învăţăm unii de la alţii şi îmi place să cred că ne e bine chiar şi atunci când ne scrâşnim dinţii de stres şi tensiune.

 

Elegantine.ro: Cu siguranţă ai o agendă foarte încărcată. Cum îţi faci timp și pentru familie?

Anda Roman:  Îmi fac timp şi pentru famile, asta e un ” must”. Îi duc la scoală dimineaţa, sunt prezenta la şcoală la toate activităţile, întâlnirile (crede-mă, sunt multe, e un fel de al doilea job), mergem în toate vacanţele împreună. Dacă ar fi după mine, i-aş lua cu mine şi în călătoriile de business. Sunt tipul acela de mama cloşcă, care se simte minunat când e înconjurată de copiii chiţăind, soţul uitându-se la fotbal, câinele făcând un pipi în locuri nepermise, pisică pe canapea, prietenii copiilor în vizită..Nu îmi iese întotdeauna perfect, câteodată am senzaţia că neglijez atelierul, alteori am senzaţia că îi neglijez pe ei (dacă ne vedem doar dimineaţă şi la şapte). Este un act de balans continuu, dar cred că e importantă intenţia. Aceea de a fi prezent şi pentru unii şi pentru ceilalţi.

 

Elegantine.ro: Ce cifră de afaceri estimezi pentru anul 2014?

Anda Roman: Nu estimez. Contrar uzanţelor în business, eu nu fac planuri şi nu estimez. Încerc să îmbunătăţesc acolo unde ştiu că mai avem de lucru, încerc să susţin creşterea cu un plan de dezvoltare strategică, însă nu estimez cifre de afaceri.

 

Elegantine.ro: Cum vrei să dezvolţi concret atelierul şi ce alte dorinţe ai pe plan professional?

Anda Roman: Tocmai am terminat un proces de rebranding.  Mi s-au lămurit unele aspecte, am stabilit cum vrem să ne dezvoltăm, am făcut unele schimbări, vom face altele în scurt timp. Este important ca oamenii să ştie că la noi găsesc o selecţie intenţionat eclectică, selecţie foarte bine curată, obiecte speciale, adică tot ce este cool şi interesant în lumea designului în acest moment în lume. Un mix inspirat de clasic, antique, design contemporan şi  elemente naturale (lemn vechi, metal, ţesături de în, hârtie), toate alese cu dragoste şi pasiune. Din suflet, pentru voi toţi .

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *