Dior: povestea feminităţii mitice

              Parisul anilor ’50 – oraș în tranziție, ce purta încă adâncile cicatrici ale războiului ce tocmai se încheiase. Cu toate acestea, capitala franceză se afla într-un accelerat proces de regenerare, parizienii putându-se bucura de prosperitatea noii și înfloritoarei societăți consumeriste. Frivolitatea spectacolelor stradale, a festivalurilor și a târgurilor elimina încetul cu încetul atmosfera sumbră ce cuprinsese Parisul cu ceva ani în urmă. Drept răspuns la austeritatea ce tocmai încercase frumosul oraș, Parisul anilor ’50 devine cadrul ideal în care se formează o cerere din ce în ce mai pregnantă pentru o anumită categorie de produse, ce aveau să schimbe cu totul imaginea capitalei franceze. Parizienii doreau articole de modă, iar Christian Dior este cel care răspunde acestei cereri. Conștient de faptul că, după o perioadă în care au fost nevoite să poarte ținute sobre, femeile erau dornice să adopte stiluri noi, care să le pună în valoare feminitatea, Dior lansează odată cu prima sa prezentare de modă o nAfternoon-suit,-corolle-skirt-in-black-wool,-natural-shantung-jacket,-Haute-Couture-Spring-Summer-1947,-corolle-line,-Christian-Dior,-Collection-Christian-Dior,-Parisouă siluetă care avea să fie numită „The New Look”.

               Noua siluetă era definită de elemente precum o talie subțire, bust plin, și fuste voluminoase, ce acopereau gamba. Pentru a oferi colecțiilor Dior acea siluetă clepsidră și extrem de feminină erau utilizate tehnici cu totul speciale: rochiile erau căptușite cu percal, corsajele erau construite precum niște bustiere rigide, șoldurile erau căptușite pentru a le oferi volum, iar talia era minimizată cu ajutorul corsetelor strânse (numite waspie), readuse în atenția doamnelor odată cu lansarea acestor noi tendințe. Per total, noul look era exact opusul conservatoarelor siluete pătrățoase popularizate în timpul anilor de război. În scurt timp, The New Look face senzație în lumea modei, captând atenția a numeroase persoane influente, de la editori de modă până la staruri de cinema, care zburau la Paris pentru a cumpăra acele piese vestimentare care celebrau feminitatea și le făceau să uite austeritatea războiului.

 Deși Christóbal Balenciaga, Jacques Fath, și Charles James au introdus la rândul lor o serie de siluete similare pentru ținutele de seară, Christian Dior a fost singurul care a îndrăznit să facă o schimbare radicală, propunând un look atât de puternic pentru ținutele de zi. diorAceastă mutare spectaculoasă în moda anilor ’50 avea să îi aducă lui Dior un impresionant succes care în următoare decadă l-a transformat pe designer într-o adevărată autoritate dictatorială a domeniului. Casa Dior era capabilă să introducă de două ori pe an o nouă siluetă, ceea ce a produs o accelerare dramatică a ratei de schimbare a influențelor în modă, punând bazele industriei rapid schimbătoare care există astăzi. Reinventarea constantă a colecțiilor Dior forțează iubitoarele de modă să își reînoiască garderoba mult mai des decât se obișnuise până atunci, stimulând astfel apariția noțiunii de „tendințe” în modă. Cu toate acestea, invariabil fiecare colecție includea o haină „Grandville”, numită după locul de naștere al designerului, iar cel puțin unul dintre modele purta în brațe un buchet de mărgăritar, floarea preferată a acestuia.

                Pentru Christian Dior, a avea o ținută completă era un aspect de o importanță indiscutabilă. Fără pantofii Dior potriviți, fără mănuși și pălărie, o ținută New Look autentică nu putea fi obținută. Acest fapt i-a permis designerului să își pună numele și pe o serie de accesorii de lux, mutare aspru criticată de membrii Camerei Franceze de Couture, care au catalogat inițiativa drept una ce avea să ieftinească industria de haute-couture. Însă licențierea produselor de lux s-a dovedit a fi o măsură profitabilă, care a fost rapid adoptată de aproape toate casele de modă.

 În perioada anilor ’50 Dior crează numeroase colecții de succes, însă nici pe departe atât de apreciate la scară largă precum cea care a introdus New Look. Până la aniversarea a 10 ani de existență a casei de modă, în 1957, Dior vânduse mai bine de 100,000 de articole vestimentare, pentru ca mai apoi designerul să apară pe coperta revistei Time. În toamna aceluiași an, Christian Dior se stinge brusc din viață în urma unui atac de cord. Moartea liderului lasă casa de modă în derută, ajungându-se chiar în situația de a fi luată în considerare posibilitatea de a o închide, idee care nu a fost însă bine primită de numeroșii colaboratori și nici de industria franceză de modă. Casa Dior era mult prea importantă pentru stabilitatea financiară a Franței.

                La scurt timp hautedupă dispariția mult apreciatului Christian Dior, poziția de director creativ este ocupată timp de patru sezoane de asistentul acestuia, Yves Saint-Laurent. După acesta, poziția va fi preluată succesiv de designerii Marc Bohan, Gianfranco Ferre, John Galliano, pentru ca în prezent directorul creativ al Dior să fie Raf Simons. În pofida numeroaselor schimbări la nivel de conducere, casa Dior și-a păstrat stilul caracteristic, simbol al eleganței duse la extrem. În cadrul atelierelor de pe strada pariziană Avenue Montaigne, cele mai fine tehnici clasice se alătură tehnologia de înaltă precizie pentru a produce creații care se ridică la cele mai înalte așteptări. Astăzi, ca și până acum, Dior crează povestea unei feminități mitice, sursă de inspirație pentru cele mai rafinate gusturi.

(Sursă foto: www.dior.com)

de Irina Alina Sandu

One Comment

  1. Howdy! This post couldn’t be written any better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I am going to send this information to him. Fairly certain he’s going to have a great read. I appreciate you for sharing!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rochii scumpe, un tablou si arta de a recunoaste | missyver - [...] putina va purta de acum inainte alta denumire. Ma gandesc sa-l schimb in “Elegance” sau “Elegantine”… Hmmm… trebuie sa…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *